dinsdag 31 augustus 2010

What's this? #1

Dit is een nieuwe categorie op onze site. In de ‘What’s this?’ artikelen gaan we dieper in op de ingrediënten uit onze producten. We zoeken uit wat het voor een product is, wat het doet en soms komen we hele leuke en soms ook een beetje griezelige dingen tegen. Zet je laboratoriumbril op en lees verder!

Phenoxyethanol
Dit is eigenlijk een stofje dat bacteriedodend werkt. Ik heb deze gevonden in een handcrème dus eigenlijk is dat best logisch. Misschien leuk om te weten: deze stof word soms ook gebruikt om vissen mee te verdoven.

Triethanolamine

THA (afkorting) is een emulgator. Een emulgator zorgt ervoor dat stoffen in een product kunnen mengen, zoals water en olie. Toen ik dit las, was ik wel even in shock:
‘diethanolamine is een stofje dat in TEA kan zitten. DEA (afkorting) is kankerverwekkend. Om deze reden neemt het gebruik van TEA in cosmetische en verzorgingsproducten af.’
Ho, wacht even. Dus het zou kunnen dat dat ook in mijn bodylotion van TBS zit? Ik neem aan dat daar geen DEA in zit… Dit liet me toch wel even een beetje schrikken! Maar ach, tegenwoordig is alles kankerverwekkend (ik las pas zelfs dat zwarte BH’s ook opeens kankerverwekkend bleken te zijn. Hoe ver kun je gaan…).

Dimethicone
Dit is een stoperig stofje dat vrijwel onoplosbaar is in water. Dit word vaak aan verzorgingsmiddelen toegevoegd om het bijvoorbeeld crèmig te maken. In de EU word deze stof vaak aangegeven als ‘E900’.

Tocopherol
Dit is heel simpel gezegd gewoon vitamine E.

Ik vond het erg interessant om dit artikel te maken en om me meer te verdiepen in de ingrediënten die ik op mijn gezicht en lijf aanbreng. Ik schrok een beetje van die Triethanolamine maar ik neem aan dat TBS geen slechte producten in hun bodylotions doet dus ik blijf het wel gewoon gebruiken.

Vinden jullie dit soort artikelen leuk om te lezen? Word dit een blijvertje of was dit leuk voor 1 keer en niet vaker? Is het misschien ook een idee om ons een keer in verschillende vitaminen te verdiepen?

Bron: wikipedia
Ik heb de tekst aangepast naar mijn eigen woorden.