zondag 20 februari 2011

Verschil tussen gezichtscrub en bodyscrub

Een aantal dagen geleden schreef ik een artikel over het verschil tussen een scrub en een peeling (klik). Toen ik had uitgezocht wat daar het verschil tussen was, bedacht ik me dat er nog steeds erg veel mensen zijn die hun gezicht met bodyscrub scrubben terwijl dit eigenlijk helemaal niet goed is voor je huid! Dit is hetzelfde als bodylotion gebruiken op je gezicht, NIET doen! Wil je weten waarom? Lees dan snel verder.

De huid op je gezicht is gevoeliger en dunner dan de huid op de rest van je lichaam. Vooral de huid rondom je ogen en de huid van je lippen is erg dun en gevoelig. Je snapt misschien wel dat de producten voor je lichaam dus te ruw en te agressief kunnen zijn voor de huid op je gezicht.




Ik heb op deze foto’s proberen vast te leggen wat het verschil is tussen een scrub voor je gezicht en een scrub voor je lichaam. Het is niet heel goed te zien, maar de lichaamsscrub heeft grovere korrels dan die voor het gezicht. De korrels van de lichaamsscrub zijn gewoon veel te grof om op je gezicht te gebruiken dus het is gewoon echt een no-go om die te gebruiken op je gezicht.

Als je een tijd producten die eigenlijk voor je lichaam bedoelt zijn op je gezicht gebruikt, loop je de kans om een droge en gevoelige huid te krijgen. Omdat de huid op je lichaam meer kan hebben dan de huid op je gezicht zitten daar vaak meer uitdrogende ingrediënten in die absoluut niet goed zijn voor de huid op je gezicht. Je wilt denk ik liever geen droge en gevoelige huid dus ik raad jullie aan op je gezicht alleen producten te gebruiken die echt voor je gezicht bedoelt zijn. Koop een fijne scrub voor je gezicht, koop een lekkere dagcrème en gebruik de producten die voor je lichaam bedoelt zijn alsjeblieft alleen op je lichaam.

En nog even een kleine tip tussendoor: lang scrubben is effectiever dan hard scrubben. Er zijn mensen die lekker hard gaan scrubben als ze het idee hebben dat de scrub zijn werk niet goed genoeg doet. Omdat de dode huidcellen als het ware los moeten weken van je huid om ze makkelijk weg te krijgen is het effectiever om lang te scrubben dan hard te scrubben.

Ik hoop dat dit artikel een beetje verduidelijking heeft gegeven over het verschil tussen producten voor je lichaam en voor je gezicht.